فرآیند راه اندازی آشپزخانه صنعتی +شیوه های تاثیرگذار در احداث آشپزخانه صنعتی

فرآیند راه اندازی آشپزخانه صنعتی +شیوه های تاثیرگذار در احداث آشپزخانه صنعتی

فرآیند راه اندازی آشپزخانه صنعتی،مانند هر کسب و کار دیگری نیازمند مراحلی برای موفقیت است. به طور کلی آشپزخانه صنعتی متعلق به کترینگ ها،فست فود ها،رستوران ها و.. است.

آشپزخانه جایی است که به تجهیزات مختلف آشپزخانه صنعتی و کادر حرفه ای برای انجام بهترین کار آشپزی و مشاور برای ارائه بهترین پیشنهادات نیاز دارد. موفقیت نیازمند دانش، اراده و کوشش، اشتیاق، مهارت های لازم وسرمایه است.

اگر قبل از ورود به این مسیر اطلاعات کافی بدست آورده باشید و آن را با آگاهی اتخاب کرده باشید می توانید موفق باشید.

در این مقاله فرآیند راه اندازی آشپزخانه صنعتی و مراحلی را که باید برای راه اندازی آشپزخانه صنعتی طی کنید، عنوان کرده ایم:

  • انتخاب سوژه مورد نظر

ابتدا باید اطلاع داشته باشید که چه نوع رستورانی را می خواهید راه اندازی کنید (مثلا: رستوران ایتالیایی، ایرانی، فست فود، غذاهای عربی، دریایی، بین المللی و…) برای اینکه یک مجموعه را از صفر تا صد دایر کنید اولین قدم انتخاب موضوعی معین است.

انتخاب درست واستفاده از تجربیات ارزشمند تیم رهبری به ایجاد یک کسب وکار موفق کمک می کند.

  • انتخاب لیست

یک لیست دقیق از غذاهایی که می خواهید در آشپزخانه صنعتی طبخ کنید، تهیه کنید همچنین در مورد آنچه که بعدا می خواهید به لیست خود اضافه کنید فکر کنید.

یکی از مهم ترین مراحل راه اندازی آشپزخانه صنعتی انتخاب لیست است. وباید حتما قبل از انتخاب مکان و تهیه تجهیزات آماده شود. خب اگر ندانید چه غذایی می خواهید درست کنید اصلا نمی توانید بدانید به چه تجهیزاتی نیاز دارید.

  • انتخاب جایگاه مکانی

جایگاه مکانی یک رستوران یا فست فود خوب، بسیار مهم است و پیروز شدن یا نشدن آن به شما بستگی دارد. هنگام انتخاب مکان مناسب برای راه اندازی آشپزخانه صنعتی باید به منطقه ای بودن آن توجه کرد تا مواردی از جمله توانایی مردم برای خرید، حجم ترافیک، دارا بودن پارکینگ، وسطح فرهنگی آن منطقه را بررسی کرد.

  • نوشتن برنامه کسب وکار

برای اینکه مدیریت بودجه خوبی برای راه اندازی آشپزخانه صنعتی خود داشته باشید اول باید طرح کسب وکار خود را به گونه ای پیاده کنید که بتوانید هزینه های راه اندازی را با توجه به تخصیص بودجه مناسب تخمین بزنید.

  • گرفتن مجوزها و گواهینامه های لازم

در این مرحله باید امور اداری وقانونی را برای بر پا کردن رستوران طی کنید که عبارت اند از:

گرفتن جواز کسب از اتحادیه، گرفتن مجوز از اداره اماکن، گرفتن مجوز از اداره بهداشت، گرفتن مجوز ساخت وساز، سازمان تامین اجتماعی برای بیمه کارکنان، مالیات مشاغل وارزش افزوده، مجوز تابلو از سازمان زیبا سازی، ثبت لوگو وشرکت

  • انتخاب نام

برای رستوران،فست فود و… سعی کنید نامی کوتاه، توصیفی و کاربردی انتخاب کنید و همچنین سعی کنید یک عنصر وتم خاص به منظور یکسان سازی مجموعه در تمامی قسمت ها و ماندگاری در ذهن مشتریان انتخاب کنید.

  • مدل سازی آشپزخانه

آشپزخانه صنعتی را با استفاده بهینه محوطه موجود وبا درنظر گرفتن صرفه جویی ولیست مورد نظر مدل سازی میکنیم. یکی دیگر از مهمترین مراحل راه اندازی آشپزخانه صنعتی چیدمان تجهیزات، طراحی و ماشین آلات می باشد.

  • مدل سازی دکوراسیون داخلی

به این توجه کنید تا جایی که امکان دارد محوطه داخلی برای مشتریان آرامش بخش باشد. به منظور این راهبرد سعی کنید که بهترین مدل چیدمان را با استفاده بهینه از تمام مکان موجود و البته شرایط موجود مثل منطقه بومی ونمونه برداری از مدل های خارجی در نظر بگیرید.

  • محیط های مورد نیاز

محیط های مورد نیاز برای راه اندازی آشپزخانه صنعتی عبارت اند از: ورودی سالن، سالن عمومی وقسمت وی آی پی، محل قرار گرفتن کارکنان وآشپزخانه،

از دیگر محیط های آشپزخانه صنعتی می توان به انبار مواد خوراکی و بهداشتی، قسمت ظرفشویی، لاندری وسردخانه اشاره کرد.

  • لوازم الکترونیکی

لوازم الکترونیکی مورد نیاز برای راه اندازی نیز عبارت اند از: تلفن، صندوق، دوربین مدار بسته، کامپیوتر، پرینتر، تهویه مطلوب، بی سیم ارتباطی وپیجر، دستگاه های صوتی وتصویری، سیستم اعلام حریق

  • تجهیزات سالن

تجهیزات مورد نیاز سالن اعم از: سرویس کامل پذیرایی، میز و صندلی، کانتر سرو غذا، کانتر صندوق، شوتینگ می باشد

  • تجهیزات مورد نیاز برای آماده سازی مواد

می توان از لوازم مورد نیاز کابینت، سینک، یخچال و فریزر، همزن، دستگاه میکسر گوشت، دستگاه خرد کن گوشت منجمد،دستگاه همبرگر زن صنعتی ، غذاساز، اسلایسر، میزکار را نام برد.

  • بسته بندی

برای بسته بندی به چند مورد باید توجه داشته باشید از جمله:

  • طرح ورنگ آمیزی را انتخاب کنید که با لوگو مطابقت داشته باشد.
  • جعبه ها، بسته بندی ها وپاکت ها با هر ظرف هماهنگی داشته باشد.
  • ظروف یکبار مصرفی را استفاده کنید که علاوه بر جدید بودن مورد تایید وزارت بهداشت باشد.
  • و همچنین دستگاه برش پک برای بسته های تحویل

 

بیشتر بخوانید: راه اندازی کسب و کار پر سود با خرید دستگاه همبرگر زن اتوماتیک صنعتی

  • قسمت لاندری و ظرف شور خانه

تجهیزات این قسمت عبارت اند از: میز ورود وخروج سبد، ماشین ظرفشویی، لباسشویی، اتو بخار، رگال، قفسه ظروف تمیز، آبچکان

  • وسیله ای مورد نیاز برای حمل و نقل غذا

برای رساندن غذا از محل آشپزخانه صنعتی به دست مشتری باید وسیله حمل ونقل مناسبی را تهیه کرد. در بیشتر موارد موتور سیکلتی با جعبه غذا برروی آن نیازهای شما را برآورده می کند، ولی اگر تعداد غذا زیاد باشد باید وسیله نقلیه دیگری را در نظر بگیرید.

همچنین باید در هنگام رساندن غذا به ساعت توجه داشته باشید تا علاوه بر اینکه به موقع به دست مشتری برسد غذا هم گرم باقی مانده باشد

  • برنامه نرم افزاری

برای کنترل و حسابرسی سیستم های خرید وفروش، حسابداری، انبارداری و… یک برنامه نرم افزاری جامع رستوران نیاز دارید.

منوی ایرانی: دارای انواع پیش غذا، سالادها ، برنج وپلوها، خورش ها، خوراک ها، کباب ها، دسر وانواع شیرینی

منوی خارجی: انتخاب چندین مدل از غذاهای یک ملیت خاص با مهمترین دستور پخت های این کشور، انواع پیش غذا، انواع سالاد واردور، انواع خوراکی های آن ملل با پخت های مختلف مثل گریل، سوته، رست فراید و… و دسرهای بین المللی

منوی فست فود: دارای پیش غذا وسالاد، انواع پیتزا، سوخاری، ساندویچ و… همچنین ارائه منوی غذایی یک ملیت خاص با سبک فست فود

  • مواد اولیه مورد استفاده

مواد اولیه که تهیه وبسته بندی می شوند، اساس محصولات غذایی نهایی را تشکیل می دهند. آنها علاوه بر اینکه باید ظاهرشان عالی به نظر برسد باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. همچنین باید مشخصات کیفی بالایی داشته باشند، در این صورت فهرست کامل ودقیق کلیه اقلام و نوع برند هر کالا به صورت جداگانه و همچنین لیست فروشندگان و تامین کنندگان معتبر درهر دسته تهیه شود .

  • مسائل کارکنان

آموزش دادن ومعرفی قسمت های مختلف امور به همه کارکنان مانند: آشپزخانه، صندوق، نظافت، مسئول خرید، سالن و…

وهمچنین قرارداد کار، توضیح دادن وظایف، کد انظباطی، بیمه، بهداشت وتمامی مسائل مربوط به قوانین وزارت کار واموراجتماعی.

  • ارزیابی هزینه

همه هزینه هایی که برای راه اندازی آشپزخانه صنعتی لازم است را می توان با استفاده از لیست لوازم تخمین زد. این لیست حاوی خرید ملک یا اجاره، مجوزهای مشخص شده، نیروی کار وتجهیزات، خرج مشاور وارزیابی هزینه های راه اندازی می باشد.

  • تبلیغات

مهمترین قدم برای برپا بودن وموفقیت در گام های قبلی، تبلیغ ومعرفی خود به مشتریان است.

بنر وتبلیغ مجازی خود را در سطح شهر براساس موقعیت مکانی خود با توزیع تراکت به مشتریان آینده ارائه دهید. اگر بتوانید با شرکت ها وسازمان ها برای تهیه غذای کارمندان قرارداد ببندید در کنار سایر مشتریان درآمد خوبی خواهید داشت.

در آخر امیدواریم مقاله فرآیند راه اندازی آشپزخانه صنعتی، به شما کمک کرده باشد تا بتوانید آشپزخانه صنعتی ای ایجاد کنید که سودآور، ایمن و کارآمد باشد و بتوانید رضایت همه پرسنل و مشتریان را جلب کنید.

اگر قصد راه اندازی فست فود و یا رستوران دارید برای تهیه تجهیزات آشپزخانه مورد نیاز خود با مشاوران ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *